5 redenen waarom klanten jouw dansschool kiezen.
Het liefst willen we allemaal dat de klant onze ballet- of dansschool uitzoekt door de kwaliteit die we leveren en de professionalisme van de docenten en de gehele school. Maar, helaas, niets is minder waar. Want door het houden van vraaggesprekken met (potentiële) klanten, blijkt dat voor hen kwaliteit en lesgeefervaring helemaal niet hoofdredenen zijn om een school te kiezen.
Het was voor mij een beetje teleurstellend om deze resultaten te horen en te lezen. En vervolgens bij elkaar te zetten en deze conclusies te moeten trekken. Ik heb een eigen onderzoek gedaan met mensen uit verschillende doelgroepen (kinderlessen en volwassenenlessen) en voor 5 locaties verspreid door de randstad. Ik heb de data verzameld door middel van een informatief gesprek waarbij de klant meer informatie aanvroeg alvorens op les te komen. Als er dan afgehaakt werd, vroeg ik ook waarom ze toch niet door wilden zetten. De genoemde redenen in dit artikel ontbraken dan voor hen. En dit was dan weer reden genoeg om niet door te zetten. Erg jammer.
Gelukkig zijn er wel mensen die een extra stap kunnen en willen zetten om bij jou lessen te gaan volgen. En deze mensen komt dan vaak in jou harde kern met fans terecht. Fijn om deze inspirerende mensen om je heen te hebben. Maar doorgaans is zo een kerngroep niet heel groot en moet je het dus nog meer hebben van de continue doorstroom van andere klanten.
Weet in ieder geval dat het heel vaak niet aan jou ligt als men stopt of toch niet naar een proefles komt. Danslessen geven is een vrij beroep en als een ander wel alle redenen positief kan bevestigen voor de klant, dan gaan ze gewoon daar naar toe. Ook al weet jij zeker dat je uitstekende lessen op het rooster hebt staan van jouw dansschool.
Laten we kijken naar de hoofdredenen om een ballet- of dansschool te kiezen volgens deze ondervraagde personen. De groep bestond trouwens uit 35 mensen, die los van elkaar informatie aanvroegen of besloten hun danslessen stop te zetten. Dit was in de tijdspanne van 1 augustus t/m 20 oktober 2019. Aan de hand daarvan heb ik gevraagd hoe ze de lessen hebben gevonden, wat voor hun het belangrijkste was om te komen dansen en waarom ze stopten.
- Reden nummer 1: Het is dichtbij.
Mensen krijgen het idee om te starten met dansles en gaan op zoek naar een dansschool met behulp van hun zoekmachine. Het liefst willen ze binnen een straal van 5 kilometer van hun huis, werk of school van hun kind les nemen. En de route moet goed en makkelijk begaanbaar zijn, zonder files, veel verkeerslichten of ander hinder. Dan moet er op de locatie zelf het liefst ook gratis parkeergelegenheid zijn en altijd plek.
Hier een voorbeeld; ik sprak iemand die op zoek was naar een balletschool met kwalitatief goede lessen voor haar dochtertje. Er mocht best wat voor betaald worden. Dus ik noemde een naam van een collega balletschool. Maar, deze school zat 20 kilometer verderop. Nee, daar gaan we niet aan beginnen.
- Reden nummer 2: De dag en het tijdstip komt goed uit.
Als dansschool concurreer je niet alleen met ander dansscholen, maar helaas ook met andere sportactiviteiten. Zumba op maandag, tennis op dinsdag, Xcore op woensdag etc. En dan proberen ballet of dansles ergens in te passen, wat vaak niet lukt. Of je krijgt klanten die eigenlijk maar 1 keer in de maand kunnen komen trainen. Dat schiet lekker op.
Trouwens, als je dan probeert tegemoet te komen en je rooster aan te passen naar hun wensen, hebben ze opeens weer iets anders. En dat verschilt letterlijk per week. De tijd dat mensen een uur in hun agenda blokten voor hun danshobby is niet meer. Het moet hun goed uitkomen en het liefst kijken ze in de ochtend wat ze ’s avonds willen gaan doen.
De opmerking : “Ik wil niet ergens aan vast zitten.”, heb ik vaak gehoord.
- Reden nummer 3: Het is, naar hun idee, goed geprijsd.
Een lage prijs van de cursus of lessen was voor ouders in deze ondervraagde groep belangrijker dan de kwaliteit van de les. Daarmee bedoel ik dat ze aangaven liever weinig te betalen, als de locatie en dag en tijd goed waren, dan verder te kijken naar een les die iets verder weg was, maar supergoed. Volwassen dansers gaven aan wel meer uit te kijken naar kwaliteit en het niet erg te vinden om daarvoor te betalen. Mits de dag en de tijd uitkomt in de agenda. En het ook weer niet te ver weg is.
Het werd mij wel duidelijk dat ouders en volwassen dansers eigenlijk niet heel goed weten wat een goede prijs/kwaliteit is voor danslessen. Als ze voor de prijs die zij willen betalen dan toch wel redelijke kwaliteit krijgen, dan zijn ze tevreden. Tenminste, dat zeggen ze. In de praktijk loopt dit soms anders. Want eenmaal binnen kunnen sommigen zich ontpoppen tot diva’s met onredelijke eisen. Want, jij wilt toch zeker wel dat ik jou klant blijf? Eh, nee. Je krijgt waar je voor betaald.
De verwachtingen voor danseducatie, komend van de klant zijn dus een beetje scheef. Hier zit werk in voor ons als dansschoolhouders en docenten. We moeten de klanten informeren wat ze allemaal krijgen voor de prijzen die wij opstellen voor onze lessen. Klanten zijn ook vooral in de war door de vele verschillenden constructies rondom danslessen. En dat snap ik.
Als voorbeeld: Ik werd ingehuurd om dansles te geven in de brede school. Zij huurden mij in en de klant betaalde slechts 2 euro voor 5!!! lessen. Tja, dan moet je dus uitleggen dat dit bij jouw eigen dansschool niet kan. De basisschool krijgt subsidie van de gemeente en de dansdocent is ingehuurd. Bij de dansschool betalen wij zelf de zaal en de docent en krijgen geen subsidie.
Nog een voorbeeld: een vereniging die draait met vrijwilligers kan ook lagere prijzen vragen dan een dansschool met winstoogmerk. Ik heb vaak uit moeten leggen dat de klant niet alleen betaald voor les maar ook voor de locatie, de professionele docenten, de professionele setting (denk balletvloer en spiegels) en voor de gehele ervaring les te krijgen bij een balletstudio.
Ook willen klanten soms graag vergelijken met de sportschool waar je je maandelijkse abonnement betaald en mag komen wanneer je wilt. Maar dit is voor een dansschool niet realistisch. Ik leg dan uit dat het mogelijk is omdat de apparaten vast in een zaal staan, maar dit kan niet met groepslessen. Die moeten ingepland worden en er moet een docent ingehuurd worden. Men zegt het te begrijpen, maar het blijft lastig.
- Reden nummer 4: Ze hebben positieve berichten gehoord van vrienden of familieleden die al op de dansschool zitten.
Dit is het belangrijkste medium om kwaliteit van jouw lessen over te brengen. Want al zet je al je diploma’s en ervaringen in een Facebook of Instagram advertentie, maar weinig mensen hebben daar echt interesse in of vinden het überhaupt belangrijk. Maar als zij een hele positieve ervaring hebben gehad met jou en je dansschool, dan willen ze daarover vertellen aan hun familie en vrienden. En niets is zo belangrijk en waardevol als een referentie van iemand die je kent en vertrouwt.
Trouwens, je diploma’s en certificaten ophangen in je school, waar ze het kunnen zien, werkt dan weer wel.
- Reden nummer 5: Er is een klik met de dansschool en de docenten.
Wellicht volgt de klant al op social media, goede vibe, goed gevoel. De klant komt binnen en de klik word bevestigd.
Na het vinden op google en zien dat de locatie okay is, de tijd en de dag goed uitkomen en wellicht een referentie van een vriend of familielid, komen mensen bij jouw dansschool binnen om de sfeer te proeven en een les uit te proberen.
En wanneer het dan helemaal goed voelt, dan zijn ze binnen. Al zou het kunnen dat ze volgende week iets anders interessant vinden. De aandachtsspanne is tegenwoordig erg kort. Maar er zijn mensen die doorzetten, passie voor dans (her) ontdekken en je meeste trouwe fans worden.
Conclusie: Het blijkt dus dat heel weinig mensen (in deze focus groep) research doen en écht zoeken op kwaliteit of afgestudeerde, docenten met veel lesgeef ervaring.
- Bonus reden: Dans moet vooral leuk zijn!
Ja, daar ben ik het absoluut mee eens.
Bekijk dus goed je website en de uitstraling van jouw dansschool. Want als je start met ‘wij leren kinderen de discipline van ballet’ dan zijn de helft van de ouders helaas al afgehaakt. Terwijl jij hartstikke leuke, gezellige en inventieve lessen geeft. En dat is natuurlijk zonde, want je bent ten onrechte al van hun lijstje afgestreept voordat ze überhaupt hebben geprobeerd.
Ouders hebben vooroordelen en een eigen referentiekader. Het is onze taak om ze te informeren en ‘op te voeden’, want de danscultuur waar wij in zitten is niet voor iedereen gewoon.
Daarbij is het tegenwoordig ook super moeilijk om door al het lawaai van reclames en advertenties heen te prikken. Ik sluit af met een vraag; wat doe jij aan je marketing? En hoe komt jouw dansschool, oftewel je merk, over?
Recente reacties